De Zorgvilla is op 1 januari dit jaar geopend en maakt onderdeel uit van Mardan Zorg BV, een organisatie die onder andere thuiszorg biedt. De kwaliteit van zorg is al sinds het begin niet op peil, schrijft de IGZ in het inspectierapport. Daarom werd de zorgvilla in mei al onder verscherpt toezicht gesteld, met de kans zich te verbeteren. Dat is nog steeds niet gelukt, concludeert de inspectie in het rapport.
Van de 19 normen waarop Zorgvilla Mardan de afgelopen maanden is beoordeeld, voldeed de instelling er op 1 augustus aan één. ‘Sinds de start in januari 2016 was Zorgvilla Mardan er niet in geslaagd om voldoende inzicht te verkrijgen in de zorgbehoefte en zorgvragen van cliënten. Bestaande zorgvragen waren niet dan wel onvoldoende concreet vertaald naar zorgactiviteiten’, schrijft de IGZ. Daarnaast kon de organisatiegeen informatie geven over de wensen, behoeften en mogelijkheden van haar cliënten en was er geen overzicht van de risico’s. Ook kon de IGZ niet vaststellen of het personeel de vragen en behoeften van cliënten wel aankon. ‘De zorgzwaarte van de cliënten en de grote variatie in de zorgvragen deed een groot beroep op de inzet en deskundigheid van de medewerkers. Hoewel de zorgaanbieder aangaf dat de deskundigheid van medewerkers past bij de zorg in de zorgvilla kon dit niet worden aangetoond.’
Om die redenen geeft de inspectie Zorgvilla Mardan nu een aanwijzing. De zorgaanbieder moet de kwaliteit van zorg binnen 3 maanden verbeteren en de tekortkomingen wegnemen. Als dit in die tijd niet gebeurt, kan de IGZ een last onder bestuursdwang of een last onder dwangsom opleggen.
Dossier Patiiëntveiligheid
Patiënten en cliënten moeten kunnen rekenen op veilige zorg. Soms gaan er dingen mis en dat leidt tot incidenten en calamiteiten. Zorginstellingen zijn verplicht calamiteiten te melden bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg. Evenals een patiënt of diens naaste kan de Inspectie een tuchtzaak aanhangig maken.